INprojekty Východočeského divadla představí hru Ve dne v noci…
Východočeské divadlo Pardubice od roku 2010 uvádí na Malé scéně ve dvoře cyklus INprojekty, který formou jednorázových scénických čtení představuje novinky světové dramatiky. Malé inscenační projekty vznikají během pouhých čtyř zkoušek, výsledek se však v mnohém blíží plnohodnotným inscenacím, pouze s tím rozdílem, že herci hrají situace v prostoru s textem v ruce.
Pro první INprojekt roku 2018 si divadlo vybralo český text mladé autorky, herečky a režisérky Kashy Jandáčkové, která svou hru Ve dne v noci v Pardubicích i sama nastuduje. Premiéra se uskuteční v pondělí 15. ledna.
„Jedná se o titul s tématem skutečně velmi aktuálním, nadto využívající postupů moderní dramatiky. To, že je Ve dne v noci vskutku výjimečnou současnou českou hrou, dokládá i ocenění, které za ni vloni její autorka získala, a to Cena Ewalda Schorma, každoročně udělovaná agenturou DILIA studentům divadelních škol za původní divadelní či rozhlasovou hru, dramatizaci nebo překlad," prozrazuje dramaturgyně cyklu INprojekty Anna Hlaváčková.
Ve hře, založené na příbězích skutečných obětí teroristických útoků, diváci uvidí Josefa Lásku, Janu Ondruškovou, Romanu Chvalovou nebo Petra Borovce.
Kasha Jandáčková (*1992) je absolventkou oboru režie a dramaturgie na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. Jako dramaturgyně a asistentka režie opakovaně pracovala s režisérkou Petrou Tejnorovou a její skupinou Sgt Tejnorová & The Commando. Jako režisérka spolupracovala s Divadlem LETÍ a festivalem Prague Pride, divadlem Komedie nebo s režisérem Martinem Kukučkou (SKUTR). Ve vlastní tvorbě se zásadně zaměřuje na aktuální osobní i společensko-politická témata a na hledání nových forem skrze předmět, pohyb, nová média a vlastní autorskou tvorbu. Její nejnovější inscenací je autorský projekt Městečko Fake news se souborem 11:55 v divadelním prostoru Jatka78.
Hra Ve dne v noci byla poprvé uvedena v prosinci 2016 v pražském Divadle NoD. „Když jsem od dramaturgyně divadla NoD Natálky Preslové přijala nabídku k napsání textu na téma terorismu, rozhodla jsem se na něj podívat optikou obětí. Četla jsem medailonky, které vydaly francouzské noviny Le Monde, vybírala osudy, které mě zajímaly, četla články o této problematice. Pak jsem to skoro celé smetla ze stolu a vymyslela si vlastní postavy s vlastními osudy. Nechala jsem je v jistou fázi rozžít herci, ve smyslu, že měli napsat úvod příběhu svých postav. To jsem dále přepracovala a intuitivně rozvíjela fabulace dalším směrem. Vedly jsme o tom dlouhé debaty s dramaturgyní. Vznikly čtyři na sobě nezávislé příběhy, výpovědi přeživších. Celý text jsem pak rozstříhala a začala skládat osudy přes sebe a částečně je propojovat. A pak to najednou bylo," říká o vzniku své hry Kasha Jandáčková.
Autor: Radek Smetana
Zdroj a foto: Východočeské Divadlo Pardubice