„Jsem ráda za každou výzvu," říká herečka pardubického divadla Petra Janečková

Pardubice – Jak může dopadnout touha po elixíru mládí? Co se stane, když porušíme přírodní zákony? Slavnou hru Karla Čapka Věc Makropulos upravil režisér Petr Novotný pod pseudonymem Petr Abraham do podoby muzikálu, který měl světovou premiéru ve Východočeském divadle v Pardubicích pod názvem Makropulos musical.

Titulní roli v tomto silném příběhu, jehož hlavní hvězdou je zpěvačka Emilia Marty, hraje dlouholetá opora Východočeského divadla PETRA JANEČKOVÁ. Role záhadné femme fatale, která obrátí život naruby prakticky každému, s kým se setká, jí padne jako ulitá. V čem je podle ní kouzlo inscenace, v níž vypráví a zpívá o lásce, samotě, slávě i krachu jedné unavené duše? To nám poodkryla v exkluzivním rozhovoru pro server Pardubice Živě.    

Jaké dojmy máte ze sobotní světové premiéry projektu Makropulos musical?

Skvělé. Uvědomovala jsem si, že mám v roli Emilie Marty velkou zodpovědnost. Jsem docela trémistka, a tak jsem moc ráda, že jsme všichni všechno zvládli a dovedli představení do zdárného konce.

Co je pro vás na tomto představení nejtěžší?

Asi posunutí hranic. Těžkou činoherní roli jsem měla například v Audienci u královny, kde jsem ztvárnila postavu královny Alžběty II. Ale ta nebyla tolik na hraně s emocemi. V jiných inscenacích jsem se setkala s náročnými písněmi, na druhou stranu neměly tak obtížné činoherní party. Emilia Marty má v sobě vše.

Navíc jste prakticky neustále na jevišti.

Ano. Většina převleků je přímo na scéně. Nebo jen na chvilku ze scény zmizím, právě kvůli převleku. Není čas nic rozmýšlet. 

Musí to být psychicky i fyzicky hodně náročná role.

Je. Náročné bylo i zkoušení. Člověk nějak buduje roli, snažila jsem se do ní promítnout vše, čím jsem si za celý svůj život prošla. Pak jsem ale zjistila, že do toho musím jít znovu od začátku a vcítit se do ženy, která je na světě přes tři stovky let. To bylo hodně těžké, psychicky a poté vlastně i fyzicky. Díky této postavě však alespoň můžu poznat hranice, kam až mohu jít. Myslím si, že v tomto případě jsem šla až za ně. Samozřejmě, jako při každé práci jsem si kladla otázku, jestli jsem pro tuto roli udělala dost a tady, přestože nechci být neskromná, mám pocit, že snad ano.  

MAKROPULOS musical / O. Soukup – G. Osvaldová – P. Abraham / Východočeské divadlo Pardubice / Foto: Jiří Sejkora
« z 11 »

Co jste říkala na nápad inscenovat Čapkovu Věc Makropulos jako muzikál?

Ten nápad se mi líbil velmi. Autor a režisér Petr Novotný mne oslovil, jestli bych s ním do tohoto projektu šla. Samozřejmě jsem kývla a poděkovala. Tehdy jsem ještě netušila, jak náročný projekt to bude, ale vůbec toho nelituji. Naopak! Jsem moc ráda za každou výzvu. A Emilia Marty je skutečně krásná výzva.

Velkým kladem inscenace Makropulos musical jsou i působivé autorské texty písní Gabriely Osvaldové a podmanivá hudba Ondřeje Soukupa.

Ano. Texty Gábiny Osvaldové a muzika Ondry Soukupa jsou krásné. Jsem ráda, že se v tomto projektu potkáváme se současnou moderní hudbou.

Role Emilie Marty alias Eliny Makropulos bude zřejmě nejen ve vašich očích patřit k těm nejnáročnějším, ale možná i k nejoblíbenějším, které jste ve Východočeském divadle nastudovala. A že těch zajímavých postav bylo od roku 1998 na pardubickém jevišti opravdu velké množství…  

Určitě. „Makropulku" miluji už teď!

Autor: Tomáš Dvořák – Pardubice ŽIVĚ
Foto: Jiří Sejkora – Východočeské divadlo Pardubice