MAKROPULOS musical ve světové premiéře ve Východočeském divadle
Pardubice – Po více než třiceti letech se na pardubické jeviště vrací Věc Makropulos Karla Čapka, tentokrát však s jiným názvem, v muzikálovém hávu, a především ne tak zcela a výhradně Čapkova.
O víkendu 22. a 23. října se v historické budově Východočeského divadla uskuteční slavnostní premiéry inscenace MAKROPULOS musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíruje Petr Novotný, jenž se současně skrývá pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama.
„Nové zpracování nesmrtelné látky vzniklo ke stému výročí světové premiéry původního dramatu. I po sto letech tedy Čapkovo dílo stále žije a vzhledem k pokrokům, jichž od té doby lidstvo a jeho medicína dosáhly, může dnes působit dokonce ještě naléhavěji, až nesmrtelně," říká dramaturgyně hry Anna Hlaváčková.
Hra začíná dvě hodiny před půlnocí na sklonku roku 1922. „V čerstvě otevřené pražské Lucerně začíná silvestrovská show, jejíž hlavní hvězdou je excelentní zpěvačka Emilia Marty. Než přijde Nový rok, dokáže tato záhadná femme fatale obrátit život naruby prakticky každému, s kým se setká. Tentokrát ale nekompromisně sleduje svůj vlastní zájem, díky němuž je naživu už tři sta let – věc Makropulos," popisuje výchozí bod děje Anna Hlaváčková.
Hlavní roli tajemné umělkyně ztvárňuje Petra Janečková, dále hrají Ladislav Špiner v připsané roli Johnnyho Smrti, kolegy Emilie Marty v silvestrovské revue, Martin Mejzlík, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal, Karolína Šafránková či Ludmila Mecerodová.
„Nápad na to, kam posunout příběh Karla Čapka, vznikl ze spolupráce s Hanou Zagorovou, pro kterou jsem po jejím účinkování v Jacku Rozparovači hledal nějakou velkou roli, kde by také mohla hodně zpívat. I když z toho nápadu nakonec sešlo, paní Hanka zůstala jeho velkou a zásadní inspirací," prozrazuje režisér Petr Novotný a dál vysvětluje: „Věc Makropulos je doslova těhotná tím, aby na jevišti Emilia Marty vystoupila také ve svém umění, o němž se tak pochvalně mluví. K činohře proto přibyla určitá plocha, řekněme, jazzových šansonů, ve kterých Emilia Marty zpívá o svých životních zkušenostech. Někdy jsou k pláči, někdy k smíchu, někdy jsou sarkastické, jindy ironické."
Sobotní premiéru Makropulos musical ve foyer předznamená vernisáž výstavy obrazů malíře Jana Svobody.
Autor: Radek Smetana
Foto: Jiří Sejkora
Zdroj: Východočeské divadlo Pardubice