Večer slavných árií: Simona Šaturová, Petr Nekoranec a Barocco sempre giovane…

Pardubice – Koncert v rámci 41. ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro ve středu 10. dubna 2019 v 19 hodin v Sukově síni Domu hudby je věnován 40. výročí založení Konzervatoře Pardubice. Zazní slavné árie a dueta z oper a oratorií barokního velikána George Friedricha Händela v interpretaci vynikající sopranistky Simony Šaturové, tenoristy Petra Nekorance a rezidenčního souboru festivalu, Barocco sempre giovane. Slovem bude provázet PhDr. Jiří Vejvoda.

Sopranistka Simona Šaturová se narodila v Bratislavě a zde vystudovala konzervatořMiloslavy Fidlerové – Sopirové. Své pěvecké vzdělání dále prohlubovala na mistrovských kursech Ileany Cotrubas ve Vídni a u Magreet Honig v Amsterodamu. Simona Šaturová je držitelkou Ceny Nadace Charlotty a Waltera Hamelových za vynikající pěvecké výkony (Lübeck 2007) a ceny Thálie za nejlepší operní výkon v roce 2001. Je velmi žádanou interpretkou mozartovských rolí a repertoáru italského belcanta. Její parketou jsou i samostatné recitály a sopránová sóla v partech děl vokálně instrumentálního repertoáru. Šaturová je stálým hostem Théâtre de la Monnaie v Bruselu, Aalto Theater v Essenu a Národního divadla v Praze. Vystupavala rovněž v Teatro Colón v Buenos Aires, Théâtre du Châtelet in Paris a Opéra de Monte-Carlo. Z koncertních produkcí jmenujme vystoupení v Carnegie Hall s The Philadelphia Orchestra, účinkování na Salzburger Festspiele, spolupráce s Toronto Symphony Orchestra, Orchestre de Paris, koncert pod vedením Ivana Fischera s Mnichovskou filharmonií, novoroční koncert Haydnova Stvoření s Londýnskou filharmonií, turné s Orchestre des Champs-Elysés, festivaly v Edinburghu, Rheingau, San Sebastianu, Varšavě, koncerty s Osaka Symphony, německé turné s Thomasem Quasthoffem a dirigentem Helmuthem Rillingem.V sezóně 2017-18 Šaturová debutovala v Semperově opeře v Drážďanech a v Elbphilharmonii v Hamburku. K zajímavým projektům této sezóny patřilo uvedení Das Buch mit sieben Siegeln F. Schmidta s dirigentem Fabio Luisim v Kodani, Verdiho Requiem s Pittsburgh Symphony Orchestra pod vedením Manfreda Honecka a Beethovenova Devátá s Krzysztofem Urbańskim v Mnichovské filharmonii.

Petr Nekoranec je absolventem Konzervatoře Pardubice. V roce 2017 získal titul absolutního vítěze jedné z nejslavnějších pěveckých soutěží, Mezinárodní soutěže Francesca Viñase, konané v Gran Teatre del Liceu v Barceloně. Rovněž zde získal legendárního pěvce Plácido Domingo. Tenorista Petr Nekoranec je jednou z nejvýraznějších osobností nastupující pěvecké generace v České republice. Od září 2018 je sólistou Stuttgartské opery, kde mezi jeho uměleckými závazky v sezoně 2018/2019 figurují tři velké role: Rossiniho Almaviva (Lazebník sevillský) a Ramiro (Popelka) a Donizettiho Ernesto (Don Pasquale). V letech 2016–2018 byl frekventantem Lindemannova programu v newyorské Metropolitní opeře. Stal se prvním Čechem, který byl do tohoto významného dvouletého projektu přijat. V letech 2014–2016 byl členem Bavorské státní opery v Mnichově a jejího operního studia, kde vytvořil řadu rolí, včetně titulních rolí v Rossiniho opeře Hrabě Ory a v Brittenově opeře Albert Herring. Za roli Alberta Herringa mu byla 28. 11. 2016 v Mnichově udělena Bavorská umělecká cena. V lednu 2018 převzal další prestižní cenu, tentokrát cenu Classic Prague Awards v kategorii Talent roku 2017. Svým hlasem i vystupováním oslňuje tato vycházející hvězda publikum doma i ve světě.

Oba sólisty zastupuje agentura Nachtigall Artists.

Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) je komorní soubor složený ze špičkových mladých českých profesionálních hudebníků. Byl založen v roce 2004. Původně se specializoval na interpretaci skladeb vrcholného baroka (odtud název souboru), dnes však jeho repertoár obsahuje skladby všech slohových období, včetně hudby 21. století. V premiéře provedl i řadu skladeb současných autorů.

Koncerty Barocco sempre giovane vysílala Česká televize, Televize Noe, Český rozhlas, ale také mnoho zahraničních rozhlasových stanic, např. BBC Velká Británie, ARD Německo, ORF Österreichischer Rundfunk Vídeň, CBC Kanada, Radio National de España Madrid, Sweriges Radio AB Stockhlolm, RTE Dublin a mnoho dalších.

Barocco sempre giovane pořádá vlastní abonentní cykly koncertů a nahrává na CD. Spolupracuje s předními českými i zahraničními sólisty i s celou řadou vynikajících mladých hudebníků, laureátů mezinárodních interpretačních soutěží, vítězů Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, Mezinárodní soutěže Johanna Sebastiana Bacha v Lipsku, soutěže Fritze Kreislera ve Vídni, královny Alžběty v Bruselu, Čajkovského soutěže v Moskvě a dalších. Někteří z těchto laureátů významných interpretačních soutěží jsou současně stálými členy BSG.

Život a dílo Georga Friedricha Händela (1685–1759) náleží právem k nejpozoruhodnějším příběhům světové hudební historie. Německý skladatel, velikán vrcholného hudebního baroka, prožil velkou část svého života v Anglii. Poprvé do Londýna zavítal roku 1711 jako kapelník hannoverského kurfiřta Jiřího. Aaron Hill, ředitel londýnské opery v Haymarket hill, zadal Händelovi ihned po jeho příjezdu do Londýna operu podle Osvobozeného Jeruzaléma Torquata Tassa, kterou skladatel vytvořil během pouhých 14 dnů. Premiéra opery Rinaldo se konala 24. února 1711 a úspěch byl natolik závratný, že roku 1712 odejel do Anglie znovu a usadil se zde natrvalo. Roku 1718 mělo premiéru oratorní dílo Acis a Galathea, které bylo uváděno jako „serenata", „masque" (maska, zábava). Händel Acise a Galatheu později upravil pro italskou operní společnost v Londýně, v roce 1732 do jejích tří jednání včlenil množství písní (ještě v italštině). Nakonec v roce 1739 přepracoval dílo podruhé, již v angličtině a ve dvouaktové podobě. Roku 1726 získal anglické občanství. Další úspěšné londýnské opery následovaly. Například Alcina a Ariodante vznikly v roce 1735 a Xerxes o tři roky později. Skladatel se musel zhostit i role divadelního intendanta a postarat se o propagaci, vypisování předplatného, najímání primadon, kastrátů, hudebníků a choralistů. Händelovu operní společnost Royal Academy of Music sice institucionálně zaštítil anglický král Jiří I., původně hannoverský kurfiřt a dřívější Händelův zaměstnavatel. Musela však bojovat o přízeň publika s konkurenční společností Opera of the Nobility. Tyto instituce se předháněly v angažmá pěveckých hvězd a opulentnosti inscenací, až nakonec obě přecenily své finanční možnosti a skončily krachem. Obrovské pracovní vypětí si vyžádalo svou daň. V dubnu 1737 ranila Händela mrtvice a na pravou stranu těla ochrnul. Divadlo bez jeho vedení přestalo hrát a vyhlásilo úpadek. Zprvu byl skladatel zcela apatický, odmítal se léčit a smířil se s tím, že jeho životní dráha končí, avšak přátelům se jej podařilo  dopravit do lázní v Cáchách. Léčení bylo neuvěřitelně rychlé. Již v říjnu se vrátil do Londýna a během třech měsíců zkomponoval dvě opery a smuteční žalm. Zruinovaný i psychicky zdeptaný Händel se dokázal vzchopit k novému tvůrčímu rozmachu, když se pustil do velkých skladeb duchovních, oratorií. I v tomto hudebně dramatickém oboru dosáhl vysokého mistrovství. Náměty si téměř výhradně vybíral ze Starého zákona. 16. ledna 1739 zazněl poprvé Saul v londýnském King's Theatre. Rok 1739 byl poznamenán válkou. V zimě toho roku se pro mrazy a válku v divadlech nehrálo. Útoky proti skladateli neustávaly, byly strhávány plakáty na jeho koncerty a návštěvnost klesala k nule. Irský lord místodržitel pozval skladatele do Dublinu řídit několik koncertů. Několik měsíců strávených v Irsku patřilo mezi Händelova nejšťastnější období života. Pro Dublin zkomponoval oratorium Messiah, které zde mělo premiéru roku 1742 a sklidilo velký úspěch. Mezi další významná díla s duchovní tématikou patří Samson (1741), Juda makabejský (1747) a Joshua (1748).

Více o programu Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro naleznete na webových stránkách www.pardubickehudebnijaro.cz.